26 mai 2017

Procedurile de rambursare ale taxei de valoarea adaugata (TVA) a inregistrat multiple modificari pe in ultima perioada, cu scopul de a creste incasarile la bugetul de stat. Astfel ca pentru deconturile care vor fi depuse dupa data de 1 mai li se vor aplica noi reguli.

Cadrul legislative

Procedura de rambursare a TVA-ului sau solutionarea deconturilor negative este instituita prin Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), nr. 3, 699/2015. Acest act normative a fost modificat si completat recent, in acest an prin Ordinul ANAF nr.1, 232/2017.

Modificarile privind procedura rambursarii de TVA prevad noi reguli care vizeaza modul in care un contribuabil este inregistrat si/sau radiat dintr-o baza de date speciala, unde sunt inclusi contribuabilii cu risc fiscal in privinta ramburasarii de TVA.

Rambursarea TVA catre un contribuabil va tine cont de riscul fiscal asociat acestui contribuabil, autoritatea fiscala determinand Standardului individual negativ. Standardul individual negativ reprezinta suma maxima a TVA ce poate fi rambursata fara analiza documentara sau inspectie fiscala anticipata, riscul implicat de aceasta rambursare fiind considerat acceptabil de catre administratia fiscala.

Tipuri de deconturi TVA

ANAF grupeaza deconturile TVA in doua categorii, in functie de care se realizeaza procesarea deconturilor:

Deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plata)

Deconturi cu sume negative (cu optiune de rambursare sau fara optiune de rambursare, adica sumele vor fi reportate in decontul perioadei urmatoare)

Deconturile cu sume negative de TVA

Pentru deconturile cu sume negative de TVA pentru care se solicita rambursarea TVA, acestea vor fi solutionate in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta:

  1. in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic – prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, emisa de compartimentul de specialitate in termen de maximum cinci zile de la data depunerii decontului;
  2. in cazul deconturilor de TVA, depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, incadrate la risc fiscal mediu – cu analiza documentara;
  3. in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare – cu inspectie fiscala anticipata.

Criteriile de stabilire a riscului fiscal al unui contribuabil in rambursarea TVA-ului

  1. organele fiscale primesc documente oficiale de la alte institutii, care vizeaza aspecte de natura fiscala si care ar putea avea incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA.
  2. in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni cu implicatii de natura fiscala.
  3. cu   ocazia   inspectiei   fiscale   ulterioare   au   fost   stabilite   diferente   mai   mari   de   10%   din   suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare.
  4. s-au   constatat   neconcordante   semnificative,   verificate   si   confirmate   de   organul   fiscal,   intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA (formular 394) depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre datele primite   prin   sistemul   VIES   si   cele   declarate   de   catre   persoana   impozabila   prin   declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (formular 390 VIES).

Daca afacerea ta se afla in situatia rambursarii de TVA sau alte taxe si impozite, iti sustinem activitatea, preluand din sarcinile care presupun timp, rabdare, experienta si cunostinte stricte de specialitate. Astfel, colectam documentele pe baza carora pregatim cereri de rambursare si le revizuim pentru a ne asigura ca sunt in conformitate cu legislatia in vigoare. Suntem aici pentru a ne intalni si sta de vorba.

Post a comment

Your email address will not be published.