22 martie 2017

Odata ce ai pornit o afacere si este deja operationala este esential sa planifici si sa gestionezi indeaproape performanta sa financiara. Crearea unui sistem de bugetare este cel mai eficient mod de a-ti mentine business-ul pe drumul cel bun.

De ce bugetarea este importanta

Estimarea si calcularea cheltuielilor si veniturilor, fie acestea reale sau anticipate, au o mare importanta. Bugetarea ajuta proprietarii afacerilor sa determine, daca au suficiente fonduri pentru operatiunile de business, pentru a extinde afacerea si pentru a genera venituri. Fara a avea in vedere o bugetare sau un plan, un business risca sa cheltuiasca mai multi bani decat ar putea acoperi prin activitatile prestate. De asemenea, exista si reversul – care este la fel de riscant – de a nu cheltui suficienti bani pentru a creste afacerea.

Bugetarea este cel mai eficient mod de a tine sub control cashflow-ul afacerii ajutandu-te sa investeti atunci cand este oportun. Daca afacerea ta creste, vei observa cum bugetele se duc catre diferite zone, cum ar fi productie, vanzari, marketing, taxe, impozite. Astfel, bugetarea te asigura ca ai o privire clara si relista asupra cheltuielilor pe care le ai.

Crearea bugetului

Crearea unui buget te ajuta sa aloci resursele financiare acolo unde sunt necesare, astfel incat business-ul tau sa fie profitabil si sa aiba success. Nu trebuie sa fie complicat, ci pur si simplu este nevoie sa lucrezi pe sumele de venituri si cheltuielile pe care le ai intr-o perioada de timp bugetara.

Intrebari pe care sa ti le adresezi:

Care sunt vanzarile planificate pentru perioada bugetara? Fii realist – daca supraestimezi, acest lucru iti va crea problem in viitor.

Care sunt costurile directe ale vanzarilor – de exemplu: costul materialelor, componentelor sau a subcontractorilor care sa realizeze produsul sau sa furnizeze un serviciu pentru realizarea produslui.

Care sunt costurile sau cheltuielile fixe? Aici este nevoie sa incluzi: costul spatiilor, inclusiv chiria, taxele, impozitele, costurile de personal, utilitati, costul echipamentelor, consumabile,publicitate si promovare, deplasari si calatorii in interes de business, costuri juridice si profesionale, asigurari etc.

Business-ul tau poate avea diferite tipuri de cheltuieli, astfel, este posibil sa fie necesara bugetarea pe departamente sau pe alte criterii care se potrivesc realitatii in care iti desfasori activitatea. Nu uita sa adaugi la buget propriul salariu.

Odata ce ti-ai conturat bugetul, trebuie sa ramai fidel acestei planificari cat de mult posibil, insa atunci cand este necesar realizeaza ajustarile si revizuirile necesare. Orice ai face fii cu ochii pe buget. Este vital.

Ce va trebui sa includa bugetul

Costurile fixe – raman constante, acestea se pot referi la: facturi de utilitati, chirie, salarii, taxe, impozite

Costurile variabile – variaza in functie de activitatea firmei

Costurile semi-variabile – sunt partial fixe si partial variaza, in functie de volumul de activitate. De exemplu: angajarea de personal temporara datorata volumului de munca, apelarea la servicii punctuale de consultanta, schimbarea echipamentului sau o parte a acestuia.

Veniturile – vanzarile sau veniturile se estimeaza luand in calcul istoricul vanzarilor si expectantele cu privire la cum vor fi in perioada urmatoare si ce eforturi vor fi depuse pentru a le realiza.

Avand o estimare a veniturilor si cheltuielilor poti determina ce profit te astepti sa aiba afacerea ta in viitoarele 12 luni.

Concluzie

Bugetul realizat si cel cheltuit al afacerii este un instrument important care indica starea de sanatate a afacerii, profitabilitatea acesteia. Pentru a avea o utilitate reala, acest buget trebuie mereu supus analizei si revizuirii periodice (incarcarea de informatii, verificarea si analiza rezultatelor), altfel, poate duce la anomalii care ar furniza date eronate.

Atunci cand investesti timp, efort si bani intr-o afacere este foarte important sa ai alaturi experti care sa iti sustina demersul si sa cunoasca cum functioneaza indeaproape mecanismele de sustinere a unei afaceri profitabile. Suntem doar la un telefon sau mail distanta pentru a-ti pune la dispozitie informatiile si serviciile de care ai nevoie.

Post a comment

Your email address will not be published.